сряда, 24 април 2019 г.

Ремонт на Варна за милиони разцепи града на две


Дългоочакваните мащабни ремонтни дейности във Варна, които до момента глътнаха милиони, разцепи морската столица на две. Както буквално, разделяйки южната от северната част с чудовищни ежедневни задръствания по ремонтирания булевард „Левски“ и новите му прилежащи кръгови кръстовища, така и чисто емпирично, водейки до множество спорове в публичното пространство, обвинения към администрация, проектанти и изпълнители на инфраструктурния проект.
В последните месеци целият град прилича на една огромна строителна площадка, огласяна от хилядите клаксони на изнервените шофьори в задръстванията и рева на тежката строителна техника заради ремонтните работи, по-известни като „Пробива на бул. „Левски.
Строителството и ремонтът блокираха десетки места в града бул. „Левски – от ул. „Подвис“ до ул. „Девня" и от ул. "Подвис" до бул."8-ми Приморски полк", кръговите кръстовища с бул. „Владислав Варненчик“ и с бул. „Сливница“. Ремонтните дейности минаха и през бул. „Съборни“, ул. „Георги Бенковски”, ул. „Прилеп“, ул. „Кракра“, ул. „Мир“, ул. „Царевец“, ул. „Дубровник“, ул. „Баба Тонка“, бул. „Народни будители“ в квартал Аспарухово...
И още и още и още.
Ремонтът на булевард „Левски“ обаче безспорно е този, който трайно разбуни духовете в града.
Това, което се прави, в крайна сметка е разбира се похвално и Варна от много дълго време чака, за да се решат огромните и инфраструктурни проблеми, проблемите с трафика, паркоместата, обходните маршрути и бързия достъп, но на каква цена, питат се мнозина варненци.
Очевидно на голяма.

Нов градски фолклор в задръстванията

Огромните задръствания, които от дълго време насам мъчат жителите на морската столица, променените маршрути на градския транспорт, безкрайните тапи на възлови кръстовища, изхабените, нерви, време и бензин в задръстванията родиха нов градски фолклор във Варна и то с бързината на епидемия.
Традиционно Фейсбук стана неформалната платформа на всеобщото недоволство и в него се нароиха безброй публикации и цели нови групи, в които хората взаимно си помагат с информация за затворени участъци, наличие на тапи на дадени места, новото разписание на автобусите и още какво ли не, пряко свързано със ситуацията.
Родиха се и куп сентенции, вицове, крилати фрази и откровени проклятия, както и множество снимки, видео кадри, фотомонтажи, колажи, шаржове и карикатури, показващи строителния хаос в града.
Не бяха рядкост изрази като „блокирана Варна“, „прецакан сезон“, „строителен туризъм“, „хората да си носят храна в колите, нещо за четене и малък телевизор“ или дори вицът, който далеч не изглежда като виц: „Варна е едно огромно задръстване, край което са построени тук-там блокове, да има къде да спят хората... ако стигнат до тях“...
Според потърпевши в мрежата, варненци са се сдобили с плавателен канал вместо с нов булевард и дори организираха импровизирани регати на името на фирмата-изпълнител на проекта - „Хидрострой“.
Новото – оказа се наклонено и елипсовидно – кръгово кръстовище с булевард „Цар Освободител“, веднага бе наречено ледена пързалка, влакче на ужасите и писта, най-вече заради очевадната липса на видимост на кръстовището, наклона, денивелацията и неправилната си форма.
Шофьорите масово провидяха тапи и задръствания навсякъде в града, които няма да се отпушат дори след края на ремонта.
Шегобийци пък направо разделиха града на Северна Варна и Южна Варна, разположени от двете страни на прословутата непреодолима тапа около „пробива на бул. „Левски“.

Ремонтът разцепи града на две

Проектът за реконструкцията, модернизацията и удължаването на възловия булевард „Левски“ във Варна, според критиците му е морално закъснял и е на цели 50 години.
Хората, особено живеещите в околните квартали „Левски“, „Цветен квартал“ и „Чайка“, се оплакват, че нямат нужда от магистрала, по която през кварталите им да профучава транзитния трафик с 80 километра в час, а от нормален достъп, повече парко места, повече зеленина.
Факт е, че благодарение на масовите задръствания, се регистрират и масови закъснения за работа, училище или детската градина, блокирани линейки и пожарни коли, неспазващи графиците си коли за зареждане на търговски обекти, опасност при пожар, престъпление, смъртни случаи, множество катастрофи и нарушения, скандали на пътя, масово нарушаване на правилата и неспазване на знаци и маркировка.
Варненци очаквано се разделиха по казуса и на шофьори, пешеходци и велосипедисти. Всеки от тях е прав, разбира се, особено ако не забравя, че в един момент е шофьор, в другия е велосипедист, а в третия е пешеходец, и че всеки от тях е малко или много равноправен участник в уличното движение. Особен привкус към всичко това добавиха и мотоциклетистите, като между тях и редовите шофьори на автомобили се разменят не една или две клетви и обиди като например „донори“ или „калпави шофьори“.
На другия полюс срещу недоволните от положение, се нароиха варненци, които успокояват съгражданите си, че на фона на ставащото в някои други градове-мегаполиси по света, това във Варна е нищо. И нарочиха недоволните си съграждани за вечни мрънкалници и критикари.
Факт обаче, който не успокоява никой от живеещите в морската столица, чието ежедневие от седмици е максимално затруднено с изкопи, задръствания, шум и замърсяване.
В същото време управници, браншовици и изпълнители дадоха също своя глас в масовата истерия около мащабните ремонти във Варна.
„Основните платна за движение по бул “Левски” ще са отворени в края на април“, обеща пред медиите наскоро Николай Пашов - изпълнителен директор на фирма “Хидрострой”.
Припомняме обаче, че фирмата е масово критикувана заради огромните суми, които се вливат в нея от бюджета на Община Варна, заради казвани под сурдинка обвинения за монополно отношение на пазара на строително-ремонтните дейности в града и заради некачествено според мнозина изпълнение на много от обектите на фирмата.
"По отношение на транспортната схема и свързаните с това други решения, смятам, че с пускането на булеварда ще настъпят преразпределения в трафика, които да огледаме и на следващата сесия да обсъдим новата транспортна схема и да вземем решение в тази посока", каза кметът Иван Портних на заседание на Общинския съвет.
„Новият бул. "Левски" съвсем скоро ще реши проблема не само със задръстванията, но и с наводненията след всеки обилен дъжд във Варна“, коментира пред медии инж. Недялко Иванов от фирма "Трафик холдинг“, ръководител на екипа, автор на проекта за новия бул. "Левски".
Според председателя на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов, реконструкцията на бул. "Левски" е била извършена по проект от 80-те години, който няма нищо общо със състоянието на инфраструктурата във Варна днес. Той каза още в национален ефир:
"Искам да попитам министър-председателя и кмета на Варна те с дефектни милиони ли плащат, та приемат дефектни ремонти, извършени с тях?"...


Варненци – ремонтът е калпав и скъп

Каквито и противоречия да съществуват между отделните хора, групи и общности във Варна обаче, хората като че ли са единодушни в едно – ремонтът е калпав и извършен през пръсти, усвоени са едни големи пари, а има смехотворни крайни резултати.
Според едни - 80 милиона лева, според други – над 115 милиона, като предстои цифрата да се покачва, но точна сума досега така и не беше дадена на обществеността и медиите.
Според Камарата на архитектите в България до момента бюджетът на реконструкцията на бул. "Васил Левски" вече е надхвърлил предварително планираните средства и е достигнал 113 млн. лв. като може да нарасне.
Проектът трябва да бъде завършен ударно и предизборно според мнозина, както и ще стане в края на април непосредствено преди евроизборите.
За варненци и гостите на морската столица пък ще останат феномени като неадекватното наклонено елипсовидно кръгово на булевард „Цар Освободител“, недолюбваните от никой пасарелките по булевард „Левски“, липсата на бус ленти на места, неадекватните велоалеи, много от които водещи доникъде, некачествените асфалт, тротоари и бордюри, „изяденият“ при строително-ремонтните дейности стадион „Спартак“, очевидно липсващата зеленина...
Дори с просто око е видно огромното отклонение между крайния резултат от мащабната и скъпа строително-ремонтна дейност в града и помпозно представените пред медиите преди време визуализации на това как би трябвало да изглежда проекта. Те бяха постнати в профила на варненския кмет още през декември 2017 година.
Днес варненци постват на свой ред във Фейсбук и техните снимки някак си не приличат на кметските...

Автор
Камен Петров

Снимки:
Morsko oko/Skyscrapercity.com
LuXoR40/Skyscrapercity.com
p0ck0/Skyscrapercity.com
Фейсбук/Виждам те КАТ - Варна
Фейсбук/Иван Портних
Булфото
Дневник



Няма коментари: